10 Şubat 2011 Perşembe

Blogger Tipleri

Ne zamandır böyle bir yazı yazmak isteğindeydim ama gerekli gereksiz alınanlar olur, bu durum da beni üzer diye düşünüp vazgeçiyordum.

Sonra, blogumu takip eden isimlere uzun uzun bakıp, bu kitlenin sağduyusuna güvenmem gerektiğini farkettim.

Ama gene de eklemek isterim ki sözüm meclisten dışarı arkadaşlar, üstelik sadece biraz mizah olsun ve haliyle birazcık da özeleştiri olsun diye oturdum ekran başına.

Öperim hepinizi :)


1 ) Copy - Paste ( kopyala - yapıştır ) Üreticiler


Bu blog yazarları oturup kendi bilgi ve birikimlerini paylaşacaklarına enteresan bir şekilde işin kolayına kaçarlar. Mesela, en yakın dostları olan arama motorlarına yazdıkları kelimelerin peşine düşüp buldukları hemen her yazıdan alıntılar yapıp atarlar bir kenara. Daha sonra topladıkları alıntıları birleştirip, araya birkaç süslü cümle sıkıştırıp sanki kendi yorum ve bilgileriymiş gibi koyarlar okuyucunun önüne. Altında kendi imzalarıyla tabii...

Hatta bazıları öyle özensiz ve baştan savma yaparlar ki bu işi, yazının başında girdikleri konunun, yazının sonuyla ilgisi bile olmaz. Leke çıkarıcıları listelediği yazıda kedi kumu markası vererek bitirenleri bile olur yani. Bir yazarın bir tek cümlesini okuduğu için, kendini o yazar hakkında herşeyi biliyor sanıp, gerekli gereksiz ahkam kesenlerine de rastlarsınız, bu bulduklarını birleştirme işi sayesinde kendilerini hakikaten "olmuş" sayanlarına da.

2 ) Hamarat Ablalar



Bu arkadaşlarımız o kadar marifetlidirler ki yaptıkları her iş muazzam başarılı olur. Yemek yapmayı, dikiş dikmeyi, temizlikte "en" olmayı, çocuk büyütmeyi, alışverişte tutumlu ve seçici olmayı, dekorasyon konusunda guru olmayı, pratiklikte gösterdikleri üstün yetenekleri tamamen doğuştan ve Allah vergisidir.

Verdikleri tariflerde genelde "kolay, mükemmel ve evde bulunan malzemeden olup her kabiliyetsiz insan evladının becerebileceği seviyede" olduğu yazılsa da beni bu kategoriden bile muaf tutmak gerektiği açıkca görülmektedir.

Öperim hepsinin ellerinden...


3) Alıntıdan Blog Yaratanlar



Bazıları gerçekten emek hırsızlığı yaparak var olduğu için sopalık olan bu alıntıcıların, bloglarına girdiğinizde bir resim, bir cümle, bir video, bir müzik ile oluşturulmuş, hepsi ayrı bir yerlerden toplanmış bir sürü şey görürsünüz alt alta. Mesela bir şarkının ilk dört satırını yazıp altına görsellerden bulunmuş bir resim koyar ve basar yayınla seçeneğine. Veya bir yazıyı komple alıntılar, zaman zaman yazının başlığını kendince değiştirir, gene bir görsel ekleyip alıntı olduğunu yazmak zahmetine bile girmeden basar gene yayınla seçeneğine.

Genelde kendi üretimini bulamazsınız blogunda, hepsi sağdan soldan alınmış ve beğenildiği için taşınmıştır o bloga. Karşılarına geçip, "bu hırsızlıktır" dediğiniz zaman; bazıları gerçekten yaptıkları işin emeğe saygısızlık olduğunu bilmediklerini iddia etseler de tutup bir blog açacak kadar kabiliyet sahibi olup, internet denen ortamı rahatça kullanabildiklerine bakıp da bu bahaneye inanasınız gelmez hani...

4 ) Template Manyakları



Değişememekten huzursuz tiplerdir genelde bunlar. Durmadan yeni bir temanın peşine takılıp değiştirirler bloglarının görüntüsünü. Ben bu tiplerin, hayatlarında çok monoton ve kısır oldukları için kendilerini tema değiştirerek mutlu ettiklerini düşünüyorum bazen. Ya da ben o kadar sıradanım ki bana batıyor.

Alıştığınız sayfa düzenini yerle bir bulursunuz bloguna girdiğinizde, bazıları abartıp gün içinde bir kaç deneme dahi yapıp sizi salağa çevirirler hatta. Siz daha alışamadan pat! yeni bir yüzle gelirler karşınıza. İçerikle değil makyajla ilgiliyseniz sorun olmaz ama benim gibi alışkanlık takıntılı tiplerdenseniz anlaşabilme ihtimaliniz zordur.

5 ) Alışkanlık Takıntılılar




Hah işte ben gibi olanlar...

Bu tipler başta biraz sancı çekip içlerine sinen template'i bulduktan sonra asla değiştirmezler stillerini. Beceremediklerinden değil, değişmeyi sevmediklerinden. Benimsedikleri tarzın dışına çıkmak ölüm gelir onlara, alışamaz ve kabullenemezler sonradan yaşanan değişiklikleri. Zorla senede bir "hadi bir güzellik yapıyım okuyucuya" diye yola çıksalar da daha deneme aşamasında vazgeçip, gerisin geri aynı temaya dönmüş bulurlar kendilerini gene...

Takıntılıdırlar fena halde. Araştıracak biri olup da peşine takılacak olursa bu tiplerin, göreceği şey aşağı yukarı standarttır. Hep aynı fincandan kahve içip hep aynı marka kalem kullanıyordur mesele bu blogger tipleri. Saç tarzı sık değişmez, giyim stili sabittir. Kendine kavuştuktan sonra edindiği tüm alışkanlıklara, buna blogu da dahil olmak üzere deli gibi bağlıdır işin kısası...

Ikına sıkına da olsa, zorlana zorlana yaptıkları tüm değişiklikler kalıcıdır hayatlarında da, bloglarında da. Zor değişir ama değişince kalıcı olurlar.

Bu tiplerin okuyucuları da sürekli aynı tarzı görmekten sıkılıp bunalırlar...


6 ) "İzle Beni, İzleyim Seni"ciler



Bir bakarsınız gelmiş blogunuza, sizi izlemeye almış, cici bici yorumlar bırakmış. "Bana da beklerim" diye bitirmiş cümlesini.

Gidip siz de ona cici bici bir yorum bırakırsanız, izlemeye alırsanız sizden iyisi yok. Ama yok, sizin ilginizi çekmediyse veya herhangi bir sebepten izlemeye almadıysanız, ya da gizli takipçi olarak izliyorsanız vay halinize! Bir anda eksilir gider listenizden. Yolda görse selam vermez. Böyle de haindir hani... Çok izleyici olunca çok alkış alınıyor mantığından yola çıkarak "Alkışlarla Yaşayan Tiplere" de benzetiyorum ben bunları ama onlar gibi seçici olmamaları ayrıldıkları en bariz nokta bence.


7 ) Alkışlarla Yaşayanlar



Bu tipler yazdıkları her yazının altında bir yorumunuz olsun diye sizi de kendilerini de yıpratırlar. Israrla neden yazmadın? sorgusuna muhattap kılarlar sizi. İzleyici sayıları artsın diye blog blog gezip anlamlı, güzel yorumlar yapıp, izleyicileri arasına katarlar sizi de. Sırf siz de ona gelin diye. Ama bunu dile getirmezler "İzle Beni"ciler gibi. Daha örtbas edilmiştir bu beklentileri. İzledikleri blogları seçerler, "İzle Beni"cilerin aksine. İzleyicilerinin kalabalığı ve şakşak kapasitesi önemlidir ama öyle herkesi de beğenmezler.

Şakşakcılarının kapasitesi de sizi dehşete düşürür zaman zaman. Öyle ilginç beğeni cümleleri okursunuz ki şaşakalıp ya nasıl bir sevgidir bu, nasıl bir iletişim şeklidir diye ağzınız açık öyle aptal olursunuz ekran karşısında. Bir nevi tapma hali, ikonlaştırmış olma duygusu vardır hatta satırlarda. Yuh! dersiniz, geçersiniz.


8 ) "Küstüm, Gidiyorum"cular



Anlaşılamadıklarına dair ardarda bir kaç yazı yazarlar, kendimi ifade edemiyorum derler, olmuyor işte derler ve birden bire yok olurlar. Giderken de ne bir mail adresi, ne bir bilgi ne de bir iz bırakırlar.

Ben bu alemde bunların " Çok hastayım", "Çok fenayım" ve hatta "Öldüm" diyenlerine bile rastladım bu arada, o yüzden artık hiçbir şeye şaşırmıyorum. İstismarcı bir gruptur, çok yaklaşanı duygusal olarak ezip geçerler. Çoğu fake olup gerçekmiş gibi yapmak en büyük becerileridir.


9 ) Filezoflar




Bu tipler bazen öyle yazılar yazarlar ki okuduktan sonra kendinizi tokatlamak istersiniz. Konuya bakış açıları, yarattıkları zenginlik ve sonuçta vardıkları nokta arasındaki sıçrayışlar sizi kendinize getirip, ciltlerce kitap okumuşsunuz doygunluğu yaratır. Bazen üç cümlede özetlerler tüm ömrünüzce çözmeyi beceremediğiniz bir denklemi veya sayfalarca yazarlar uç bir nokta hakkında. Ve siz şapka çıkarırsınız karşısında.

Yemin ediyorum var böyle bloggerlar da, üstelik listemde öyle çoklar ki...

10 ) Asabi Abiler, Ablalar




Hep öfkelidir bu tipler. Blogunda deşarj olduğunu izlersiniz satırlar boyunca. Topluma tepkilidirler, eşlerine, ailelerine, arkadaşlarına, patronlarına, komşularına. Hatta ev eşyalarıyla kavga edenlerine bile rastlamanız olasıdır. Hep bir hır gür vardır yazılarında. Hareketi bol, öfkesi yüksektir genellikle ve arasıra yorum anlarına kadar sıçrar bu kontrolsüz öfke...

Biraz acıların çocuğu kıvamında arabesk gelse de bana bu tavır, öfke hep çekici bir güç olmuştur izleyiciler arasında. Gene kime sıçradı acaba merakıyla izlenir pek çoğu.

11 ) Kuralsız, Kanunsuzlar




Kendi yarattıkları dil ile yazarlar yazılarını. Türkçe dilbilgisi kurallarına uymadıkları gibi çoğu zaman canları istediği gibi yazıp siz anlayın diye beklerler. Bu kuralsızlık ve Türkçe açısından kirlilik gibi gözükse de bazıları o kadar kolay benimsetirler ki tarzlarını, kendinize şaşırırsınız. Varolmayan kısaltmaların mucidi, olur olmadık kelimelerin mimarıdırlar.




------Görseller alıntıdır--------

28 yorum:

beenmaya dedi ki...

valla gayet başarılı bir gözlem olmuş bu. çok doğru ve yerinde tesbitler. tebrikler :))

Eliza Doolittle dedi ki...

tüm yazı nüktedan, bu kategorileri ya da bileşkelerini de sıklıkla görüyoruz ama, en çok penguenli küsücüler resmine kıkırdadım Sokak Kedisi:)

aslı hayvanı dedi ki...

kedim mükkemmel yazı...

ben 4 ve 10'um. tema değiştirerek kendini mutlu etmeye çalışma kısmı da dahil hem de :D

ELİF dedi ki...

Herkes kopyala yapıştır yapıyor da,bende bir bakayım dedım benim yazımı yada şiirimi kopyalayan olmuşmu?Google dan bir arama yaptım ve ne göreyim çok sevdiğim bir şiirimi adamın biri altınada adını koyarak ,başka bir sitede yayınlamıyormu.
Üzüldüm aslında ilk gördüğümde ,çünkü siz emek harcayıp,kendi duygularınızla yazdığınız bir yazının bir şiirin başka ellerde kullanılması üzüyor insanı..Bir yöndende acıyorum böyle insanlara,yazık duyguları yok ki,anlatabilsinler...
Yada insan bir izin ister değil mi?

Aslısın dedi ki...

Ay ben hem senin kendini benzettiğin tiplerdenim hem de şu öfkelilerden ama son zamanlarda öfkeli hallerimde, dışarıda değil, içeride arıyorum cevabı, azıcık değiştim:) Öperim.

Sokak Kedisi dedi ki...

Sevgili Beenmaya;
Gözleyecek o kadar çok profil var ki ucu bucağı yok bu işin aslında :))))

Teşekkürler :)

Sokak Kedisi dedi ki...

Eliza'm;
"Bu yazıya nasıl görsel bulucam şimdi yaa" bezginliğindeydim ki o penguenlere rastladım :)))

Dalmaçyalı kediciklere de çok güldüm, aynı ben. Takıntı tavan yapmış :)))

Sokak Kedisi dedi ki...

Hayvanım;
Senin asabiyetine kurban :)))

Temanı değiştirmeden önce haber ver gözünü seveyim, kendimi buna hazırlamam lazım :)))

Sokak Kedisi dedi ki...

Sevgili ELİF;
Ne hissettiğini anlayabiliyorum. Çok uzun zamandır nette gezer yazılarım, altında başka isimler, üstünde başka başlıklar ile. Hep üzülürüm, hırslanır ve kızarım. Bir de eğer eklenen yer forum sitesiyse ve millet yazının altına ekleyen için "Kalemine sağlık, yüreğine sağlık" gibi yorumlar da yapmışsa ve hırsız da kendi yazısı gibi gerile gerile bu tebrikleri kabul ettiyse işte o zaman iyice deli olurum.

Sana tavsiye sadece yazının ismiyle arama yapmakla kalma, yazının içeriğinden bir kaç satırı kopyalayıp arat daha fazla şaşıracaksın. Çünkü yazının adını değiştirip yayınlayanları ancak böyle farkediyor insan.

Dünya döndükçe hep olacaklar malesef...

Sokak Kedisi dedi ki...

Aslı'm;

Sıklıkla senin de içine kaçan o şapka çıkarılası ve ayakta alkışlanası filezofu es geçme lütfennn :) Öncelikle 9'larımdansın benim...

Öperim

Aslısın dedi ki...

Sokağımın kedisi, şükran, bin şükran hem de.

Gelibolu17 dedi ki...

Çok beğendim,yazını hemen hemen herkese bir parça gönderme var içinde,ama nasıl övülmekten hoşlanıyorsak yerilmektende korkmamalıyız...
bende uzun süredir izleyici sayısıyla gurur duyan tiplere ayar oluyorum,onlarla ilgili acayip yazı yazasım var,başlığıda şöyle olacak bak:
"izleyicin kadar konuş" yada "bana kaç izleyicin olduğunu söyle sana ne kadar sevildiğini söyliyim"
bu tipler sanıyolarmıki atıyorum ablanın yada abinin 450 izleyicisi var onların 450 si birden blogunu takip ediyor?
sanıyormuki hepsi gelip bakıyor eklediklerine,valla biçoğu izlemiş olmak için izlemeye alıyo,bakıyorum ablaların,abilerin yorumlarına,hep aynı insanlar toplasan 15 kişiyi geçmez yorum yapanlar,nerde kaldı diğer 435 kişi...
say 450 sininde adını desem öle apışıp kalacak haberi yok:)))
biride geçen gün hediye kampanyası yapmış,100. mü 200.cümüne izleyicisine hediye veriyodu:)))

ahhh ahhh bam telime bastın kedicik ayağını kaldır,ben kedileri çok severim..

yorumuma katlandığın için teşekkürler...

Not: banada beklerim,nolurrrrrr,bak ölümü gör,lütfen gelmezsen hatrım neyim kalırrrrrrr....
dermişimmm:)

sevgiler,selamlar

Bende böyle bir tipim işte:)

novella / विश्व dedi ki...

ben nerdeyim :))) hem hamaratım, hem feylezof, hem tema değiştiriyorum, hem de alıntı yapıyorum. bir haksızlık varsa ortada asabileşiyorum. kimse alkışlamazsa, kendim okuyup kendim alkış tutuyorum. bu böyle olmayacak ben küsüp gidiyorum. :)

aslı hayvanı dedi ki...

ya bu 9'lardan bende de var. neden bunlar gibi birkaç tane tanımıyorum diye hayıflanıyorum resmen.

aysema dedi ki...

Çok ilginç saptamalar yapmışsın. Devamını da yaz.Sevgilerimle...

Sokak Kedisi dedi ki...

Aslı'cım, yaz sen hep...

Sokak Kedisi dedi ki...

Gelibolu17;

Sen de haklısın :)))

Sokak Kedisi dedi ki...

Novella'm;
Bence sen "Yüreğinin Peşinden Gidenler" grubumdasın. Adı üstünde bak grubun :))

Hem hepsinden bir şekilde hepimizde var belki de, hangisinin baskın çıktığına bakmak lazım ;)

Öperim

Sokak Kedisi dedi ki...

Hayvanım;
Aslında senin Zeynep ikimize de yeter ama bizim aklımız alır mı onun dediklerini bilemedim :)))))

Sokak Kedisi dedi ki...

Aysema;
Sevgili öğretmenim, teşekkür ederim. Aklıma geldikçe ekliyim o halde :)))

Sevgiler

absalom dedi ki...

hahahahaa
sokak kedisiiiiiii...
ben hanıkisiyim ben hankisi?

biraz kuralsızlar kanunsuzlar kategorisine giriyorum galiba :))

kafadan otomatik sallayanlar diye bi grup olsa ona giricem amma...
elimdekilerle yetinirim ben :)))

bana da beklerim çekiliş yapıcam ahahaaa
kazananı odunla dövücez çok keyifli olucek :))

Telekinesis dedi ki...

araya birkaç model daha sıkıştırabilidin belki de yazmak istemedin. velhasıl, kendimi ''hamarat ablalar'' kısmına koydum

Sokak Kedisi dedi ki...

Absalomcum;

Sen hangisi olmak istersen al, dükkan senin :))
Lafımı olur yani :)))

Sokak Kedisi dedi ki...

Telekinesis;

Çoook uzardı liste de tadında kalsın bari, abartma dedim kendime :) Hamarat Ablasın demek :)) Yüksek sesle gülsem ayıp olmaz di mi :)))

Deli Anne dedi ki...

Ay çok utanıyorum! Nerdeyse her bir bloggerdan var içimde bir tane

Sokak Kedisi dedi ki...

Deli Anne;
Ne güzel, rengarenksin demek ki :)))

Bana bir tek "hamarat abla" seçeneği çok uzak, kalanını canım çekmiyor değil hani :)

Telekinesis dedi ki...

acıma, sesli gül :D

Sokak Kedisi dedi ki...

Tutamamıştım zaten kendimi :)))
Ahahahaa formunda dökülüvermişti :)))

Free Counter